Rörelseglädje varvat med pulshöjning, styrka och avkoppling

Träningspass på Stufvenäs Spa

Väck kroppen på ett härligt sätt med något av våra träningspass! 

Perfekt för dig som vill ha mer energi och bättre fokus under dagens aktiviteter.

Boka träningspass

Naturfys

Rörelseglädje ute i naturen

Välkommen att hänga med ut i naturen och kickstarta kroppen på morgonen innan dagens aktiviteter drar igång.

Måndag-söndag kl 9.00 kör vi ett träningspass som är 30 minuter och en blandning av naturfys, cirkelträning och core. 

Passet är utomhus med naturen och din egen kropp som redskap. Kläder efter väder. Passet leds av våra duktiga spaterapeuter och inga förkunskaper krävs.

Yoga

17-18/7 & 31/7-1/8

Vi kommer att arbeta med vår egen kropp i lugnt tempo i olika positioner och med andningen som redskap. Beroende på din dagsform, vilja och intention med passet kan det bli lättare eller tuffare att utföra yogan. Vi kommer bli varma i kroppen.

Lördag-söndag kl 9.00 kör vi ett yogapass som är 30 minuter. 

Passet är utomhus. Kläder efter väder. Passet leds av våra duktiga spaterapeuter och inga förkunskaper krävs.

Olika träningspass på Stufvenäs

The Edible Country Orrarevet

Skogsbad

Begreppet skogsbad (shinrin-yoku på japanska) myntades i Japan 1982 av den japanska skogsstyrelsen. Myndigheterna ville minska på den stress som orsakats av den urbana livsstilen i städerna. För mycket intryck och krav i vår moderna stadsmiljö kan göra oss trötta. Att bara få vara i en stillsam natur, utan telefoner, möten eller prestationskrav gör att vår hjärna kan få stressa av, en typ av vaken vila.
Skogsbad innebär att genom en medveten närvaro uppleva skogen med alla sina sinnen; syn, hörsel, doft, smak och känsel. Alltså en typ av mindfulness – att närvara i nuet. Fokus flyttar från att göra saker till att bara vara.
Alla kan vara med på skogsbad. Ta på er kläder efter väder och bekväma skor. Vi kommer inte att motionera oss varma, utan klä er varmt för att bara kunna vara i naturen. Ta eventuellt med er ett sitt- eller liggunderlag eller en filt. Låt gärna mobiltelefonerna få vara hemma eller avstängd.

Skogsbad 2 Horisont

Core

Core på engelska betyder kärna eller centrum. Med coreträning syftar vi på att stärka upp vår bål. I vårt corepass tränar vi även bäckenbotten och ryggens muskulatur, allt för att få en så stark kärna som möjligt. När du lyfter dina armar, kastar eller sparkar en boll, lyfter någonting tungt eller tar ett steg framåt är din bål aktiv. Genom att stärka upp din bål kan du avlasta din ländrygg och förbättra kroppshållningen.
Vi börjar med en kort introduktion om de muskler vi arbetar med på vårt corepass. Sedan försöker vi hitta rätt muskler och därefter stegrar vi belastningen. Beroende på vilka förutsättningar du har och vilka mål du har med dagens pass kan det bli alltifrån lätt träning till tuff. Vi tränar utan redskap med kroppen som belastning.

Skogsbad 2 Horisont

Core

Core på engelska betyder kärna eller centrum. Med coreträning syftar vi på att stärka upp vår bål. I vårt corepass tränar vi även bäckenbotten och ryggens muskulatur, allt för att få en så stark kärna som möjligt. När du lyfter dina armar, kastar eller sparkar en boll, lyfter någonting tungt eller tar ett steg framåt är din bål aktiv. Genom att stärka upp din bål kan du avlasta din ländrygg och förbättra kroppshållningen.

Vi börjar med en kort introduktion om de muskler vi arbetar med på vårt corepass. Sedan försöker vi hitta rätt muskler och därefter stegrar vi belastningen. Beroende på vilka förutsättningar du har och vilka mål du har med dagens pass kan det bli alltifrån lätt träning till tuff. Vi tränar utan redskap med kroppen som belastning.

Stufvenas Yoga Uthomhus

Yoga

Yoga är en tusenårig tradition från Indien som tränar både sinne och kropp. Yogan innehåller andningsövningar, fysiska positioner och olika meditationstekniker och avslappningsövningar. Det finns många olika typer av yogainriktningar. Yoga handlar om att kunna stilla hjärnan från intryck och bara vara i nuet, så kallad mindfulness. Det handlar om att släppa på prestationskrav och måsten och fokusera inåt och hur det känns i kroppen, istället för att tänka på allt som händer runtomkring oss. Syftet är att skapa en inre ro, minska stress och samtidigt bygga en starkare kropp och mental skärpa.

Vi kommer att arbeta med vår egen kropp i lugnt tempo i olika positioner och med andningen som redskap. Beroende på din dagsform, vilja och intention med passet kan det bli lättare eller tuffare att utföra yogan. Vi kommer bli varma i kroppen.

Skogsbad 1

Naturfys

Naturfys är precis som träningsformens namn, ett fyspass i naturen. Vi inleder passet med ett lugnare tempo för att sedan öka intensiteten efter hand som pulsen höjs och musklerna blivit varma. Vi arbetar växelvis med kondition och styrka med naturen och kroppen som redskap.

Vi börjar med en kort introduktion om de muskler vi arbetar med på vårt corepass. Sedan försöker vi hitta rätt muskler och därefter stegrar vi belastningen. Beroende på vilka förutsättningar du har och vilka mål du har med dagens pass kan det bli alltifrån lätt träning till tuff. Vi tränar utan redskap med kroppen som belastning.

Skogsbad

Begreppet skogsbad (shinrin-yoku på japanska) myntades i Japan 1982 av den japanska skogsstyrelsen. Myndigheterna ville minska på den stress som orsakats av den urbana livsstilen i städerna. För mycket intryck och krav i vår moderna stadsmiljö kan göra oss trötta. Att bara få vara i en stillsam natur, utan telefoner, möten eller prestationskrav gör att vår hjärna kan få stressa av, en typ av vaken vila.
Skogsbad innebär att genom en medveten närvaro uppleva skogen med alla sina sinnen; syn, hörsel, doft, smak och känsel. Alltså en typ av mindfulness – att närvara i nuet. Fokus flyttar från att göra saker till att bara vara.
Alla kan vara med på skogsbad. Ta på er kläder efter väder och bekväma skor. Vi kommer inte att motionera oss varma, utan klä er varmt för att bara kunna vara i naturen. Ta eventuellt med er ett sitt- eller liggunderlag eller en filt. Låt gärna mobiltelefonerna få vara hemma eller avstängd.

Core

Core på engelska betyder kärna eller centrum. Med coreträning syftar vi på att stärka upp vår bål. I vårt corepass tränar vi även bäckenbotten och ryggens muskulatur, allt för att få en så stark kärna som möjligt. När du lyfter dina armar, kastar eller sparkar en boll, lyfter någonting tungt eller tar ett steg framåt är din bål aktiv. Genom att stärka upp din bål kan du avlasta din ländrygg och förbättra kroppshållningen.
Vi börjar med en kort introduktion om de muskler vi arbetar med på vårt corepass. Sedan försöker vi hitta rätt muskler och därefter stegrar vi belastningen. Beroende på vilka förutsättningar du har och vilka mål du har med dagens pass kan det bli alltifrån lätt träning till tuff. Vi tränar utan redskap med kroppen som belastning.

Våra aktuella erbjudanden